2011-10-08
23:42:43

Vill politiker bara ha demokrati när folket röster "rätt"?

Sverigedemokraterna fick 5,7% (Källa: Wikipedia) av rösterna i det senaste valet. Om vi utgår från att 5,7% av landets 9 428 054 (Källa: Wikipedia) invånare röstade på SD så finns det alltså 537,400 Sverigedemokrater i Sverige. Det är alltså över en halv miljon människor. Självklart går inte alla och röstar och alla är inte myndiga, men det borde ändå ge en fingervisning om hur många Sverigedemokrater det finns.


Imorgon sänds årets första partiledardebatt i SVT och Håkan Juholt samt Lars Ohly har meddelat att det inte tänker ställa upp. Anledningen? Jo, de vill inte stå bredvid Jimmie Åkesson i studion eftersom tittarna kan tro att de sympatiserar med Sverigedemokraterna. Nu idiotförklarar det två herrarna alltså sina egna väljare samtidigt som de skämmer ut sig inför de andra partiernas väljare som hade sett fram emot en bra debatt? Jag hade köpt den här förklaringen om S, V och MP fortfarande hade varit ett block, men eftersom partierna nu är var för sig ser jag inga konstigheter med att man ställer regeringen på ena sidan och oppositionspartierna på andra sidan.

 

Det Juholt och Ohly gör när det beter sig på det här viset, är att de indirekt pissar i ansiktet på en halv miljon människor som vill se sin partiledare debattera. Herrarna respekterar helt klart inte demokratin vi har i Sverige och vill bara ha demokrati så länge folket röstar "rätt". Man behöver inte sympatisera med Sverigedemokraterna för att förstå hur illa de beter sig.

 

Jag skulle skämmas om jag tillhörde Socialdemokraterna eller Vänsterpartiet just nu.

 

Länk:

SVT - S & V hoppas av söndagens partiledardebatt

Kommentarer:
#1: Henrik

Jag är socialdemokrat och jag tycker min partiledare beter sig på ett otroligt pinsamt sätt!

2011-10-08 @ 23:57:52
#2: jens

De är väl bättre att två personer pissar på en halvmiljon rasister än att ingen gör de.

2011-10-09 @ 16:08:54
#3: Håkan

Juholt och Ohly skulle ha uppfört sig som vuxna människor i ett demokratiskt land och "pissat" på SD genom en saklig argumentation istället. Vet dock inte om det hade lyckats. När de strejkar på detta viset tappar det bara förtroende till framförallt Miljöpartiet men även Sverigedemokraterna.

2011-10-10 @ 00:53:54
#4: Julia

Rasism ska bekämpas!!! Spelar ingen roll hur det går till

2011-10-10 @ 13:50:30
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: