2012-01-23
08:48:45

Våldtäkterna ökar
Antalet anmälda överfallsvåldtäkter i Stockholm ökar kraftigt från år till år just nu. Enligt statistik från BRÅ1 (Brottsförebyggande rådet) begicks mellan augusti 2009 och augusti 2010 47 styceken våldtäkter eller försök till våldtäkt. Det är nästan en våldtäkt i veckan. Om vi kollar på samma period året efter så har antalet stigit till 75 stycken. Det är en ökning på skrämmande 60% under ett år.

När Ravi Ray från Stockholmspolisen får frågan ”vad beror ökningen på?” i TV4 så svarar han: Jag vet inte vad det här beror på, vi får helt enkelt gå in och titta på enskilda fall för att senare kunna göra en analys.

Oslo har en ökning liknande Stockholms vad gäller överfallsvåldtäkter. Men i Oslo vet polisen i alla fall vad det beror på. Enligt polisens egna rapport så har samtliga överfallsvåldtäkter de senaste fem åren i Oslo begåtts av män med icke-västlig bakrund, det vill säga invandrare. I en intervju i norska NRK får man lyssna på en ung norsk tjej som blivit offer, hon säger: Han sa att han hade rätt att göra så här med kvinnar för att det var så i hans religion.

Sverigedemokraterna har alltid påstått att invandrare är överrepresenterade när det gäller våldtäkter i Sverige2, men eftersom polisen inte för någon sådan statistik (som i Norge) så har aldrig Sverigedemokraterna några bevis, och blir istället kallade för rasister.

Konsekvenserna av det här blir att svenska tjejer inte vågar vistas själv utomhus på kvällarna. Enligt NRK’s inslag så är det nästan bara unga etniska norskor som blir offer i Oslo. Så gissningsvis är det snarlikt även i Stockholm.

Det är svårt att säga hur man ska lösa problemet. Men i Oslo hör det uppenbarligen ihop med integrationspolitiken. Folk som kommer hit från andra länder och kulturer måste förstå de svenska värderingarna. De måste komma in i de svenska samhället, och det är inte så lätt om man bor i till exempel i Rosengård tillsammans med tusentals andra som kommer från samma kultur. Då behöver man aldrig bli ”svensk”, då kan man fortsätta prata sitt eget språk, ha sina egna värderingar osv. Jag tror det bästa sättet för att lösa problemet är att få invandrare att komma in i det svenska samhället. Jag skulle även kunna tänka mig att skicka tillbaka flyktingar som kommer hit och våldtar kvinnor eftersom det är tillåtet i deras religion, i alla fall återfallsförbrytare. Bara för att det är en religion ska det inte vara rasistiskt att ifrågasätta det. Ett annat sätt skulle kunna vara att införa hårdare straff. Men jag har läst många undersökningar tidigare som visar på att hårdare straff inte minskar brottsligheten. Däremot kan jag tycka att hårdare straff ändå kan vara bra eftersom brottsoffret får någon slags upprättelse.

Jag tycker att Sverige måste agera. När jag läser tidningar och ser intervjuer upplever jag att politiker inte vågar tala om saker som detta eftersom de direkt blir stämplade som rasister av sina motståndare som ser ett tillfälle att vinna röster. Samtidigt verkar sju partier i riksdagen tävla om vem som kan ta mest avstånd från Sverigedemokraterna. Jag tycker att övriga partier måste lyssna mer på Sverigedemokraterna eftersom att de många gånger faktiskt har rätt. Invandrare är uppenbarligen överrepresenterade när det gäller överfallsvåldtäkter och det måste bero på något. Om alla blundar för det och hänvisar till att det inte finns någon statistik som bevisar det kommer överfallsvåldtäkterna förmodligen fortsätta att öka i takt med att Sverige tar in fler invandrare.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: